اصول معماری و طراحی آبنما

نگاهی بر اصول معماری و طراحی آبنما در سال 2024

نگاهی بر اصول معماری و طراحی آبنما در سال 2024

اصول طراحی آبنما در سال 2024 برگرفته از مدرن ترین و زیباترین ایده های معماری برای زیباسازی فضای شهری، باغ ها و محوطه باز است. در یک دهه اخیر، ساخت آبنما موزیکال، فواره های رقصان و آبنمای ریتمیک، بسیار مورد توجه پیمانکاران و معماران قرار داشته است. امروز نیز شاهد این هستیم که بهترین شرکت های فعال در این حوزه در تلاش هستند تا بتوانند طرح های خارق العاده را به نمونه کارهای خود بیافزایند.

آیا می دانید نکات مهم در طراحی آبنما چیست؟ علاقه دارید که با ایده های مدرن برای طراحی آبنما آشنا شوید که قرار است فضاهای شهری را در سال 2024 متحول سازند؟ اگر اینچنین است، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در ابتدا، به  اصول معماری و طراحی آبنما شیک و زیبا اشاره می کنیم. در میانه متن، نمونه هایی از انواع پروژه های مدرن در جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: زیباترین آبنما های شهری جهان

طراحی و ساخت آبنما در سال 2024، به سبک حرفه ای ها!

اصول معماری و طراحی آبنما

اصول معماری و طراحی آبنما

در سال‌های اخیر، فناوری کاربردی فواره های آبی به سرعت توسعه یافته است و بسیاری از آنها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در برخی از پروژه های مسکن و زیباسازی فضای شهری، از آبنماها به عنوان روشی برای خلق یک ارزش افزوده و استفاده می شود.

اصول طراحی آبنما، معماری ساخت این سازه های تماشایی، بسیار جالب است. همه قسمت های آبنما با استفاده از بهترین تجهیزات و قطعات ساخته می شوند. در طراحی این سازه ها، در ابتدا به جنبه زیبایی شناسی و جلوه های بصری آن اهمیت داده می شود و سپس طراحان از فناوری های مدرن بهره می گیرند.

با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی اصول طراحی ویژه و حرفه ای انواع آبنما بپردازیم. فناوری های مدرن در این مورد شامل نورپردازی، نصب فواره های رقصنده، موزیکال بودن آبنما و طراحی آبنما هوشمند می باشد.

1-نکات مهم مربوط به طراحی پمپ ها و نازل های آبنما

  • ویژگی ها و قابلیت های مربوط به جت آب (فواره ها) مورد نیاز خود را انتخاب کنید، زیرا انتخاب یکی از مدل های انواع نازل ها به این قابلیت بستگی دارد.
  • ارتفاع حرکت فواره های آب به صورت عمودی را تعیین کنید. انتخاب قطر نازل و ارتفاع جت آب، به طراحی هنری سازنده آبنما بستگی دارد.
  • فاصله سقوط فواره های آب را برای ایجاد یک حرکت ریتمیک و موزون به دقت تعیین کنید. این ویژگی به معنای این است که آیا به نازل های کوچک در کنار همدیگر نیاز دارید یا باید از صفحات گسترده تر استفاده کنید. زیبایی یک آبنمای ریتمیک، به این فاکتور بستگی دارد.
  • برای اطمینان از صحت میزان جریان و فشار مورد نیاز در خروجی آب و حرکت جریان فواره ها، از دستورالعمل های فنی استفاده کنید. این یکی از مهم ترین اصول طراحی آبنما ریتمیک و رقصنده در سال 2024 است. هرچه بیشتر از فناوری های مدرن کمک بگیرید، پروژه نهایی شما، زیباتر و جذاب تر خواهد بود.
  • فواره ها را با استفاده از مجموعه‌ ای از نازل‌ها نصب کنید. نصب تعداد خاصی از نازل‌ها در مجموعه‌هایی که می‌توانند مستقل از یکدیگر تغذیه شوند، معماری آبنما را قادر می‌سازد تا در فواصل زمانی، کمتر یا بیشتر کار کنند. این نحوه طراحی آبنما، به کاهش هزینه های عملیاتی کمک می کند و انعطاف پذیری تجهیزات را برای نگهداری آسان تر، فراهم می سازد.
اصول طراحی آبنما

اصول طراحی آبنما

2-نکات مهم در طراحی مخازن در انواع آبنما

  • در اصول طراحی آبنما موزیکال، هنگامی که طرح به یک یا چند حوضچه آب نیاز دارد، پیشنهاد می‌شود که اندازه آن‌ها به گونه‌ای باشد که حجم اضافی آب مورد نیاز برای پر کردن لوله‌ها را نیز بتواند ذخیره کند، و جت‌ها و فواره ها را در حال کار نگه دارند. در برخی موارد، شاید نیاز باشد که مخازن اضافی برای نگهداری آب تعبیه شود. علت این طراحی این است که وقتی فواره ها کار نمی کنند، از سرریز شدن آب جلوگیری شود.
  • عمق آب مورد نیاز در ورودی لوله های مکش پمپ، باید در دفترچه راهنمای فنی که توسط سازنده پمپ ارائه شده، ذکر شود. این عملکرد، از خالی شدن جزئی لوله‌های ورودی، یا ایجاد شرایطی که باعث می شود هوا وارد پمپ‌ها شود و بروز برخی اختلالات، یا حتی توقف پمپ‌ها جلوگیری می‌کند. به عنوان یک اقدام احتیاطی، این مناطق باید توسط نوعی از بستر مشبک، نیمه سخت، زیر آب محافظت شوند تا از دسترسی های غیرمجاز از امان باشند.
  • به دلایل تأمین ایمنی و به ویژه برای جلوگیری از حوادث برای کودکان، حوضچه های آبنما باید نسبتاً کم عمق باشند. این نیز یکی از اصول طراحی آبنما ریتمیک و موزیکال است.
  • استفاده از تجهیزات مناسب برای پر کردن خودکار مخازن آب، الزامی است. این وسایل برای جبران حجم آب از دست رفته از طریق تبخیر، و همچنین آب هدر رفته ناشی از پاشیدن نازل ها و وزش باد، به کار می روند.

3- نکات مهم در طراحی مدارهای تامین و تخلیه آبنماها

  • لوله ورودی پمپ آب باید قطری معادل حداقل 1.5 تا 2 برابر قطر ورودی پمپ داشته باشد. ضروری است که یک کاهنده خارج از مرکز، در محل اتصال لوله مکش و ورودی پمپ نصب شود، این امر از ورود هوا جلوگیری می کند. بسیار مهم است که از هرگونه تلفات head که ممکن است منجر به فشار بیش از حد در جریان آب ورودی به پمپ ها شود، جلوگیری کنید، تا از ایجاد شکاف جلوگیری شود.
  • قطر لوله، بین خروجی پمپ های آب و نقطه خروجی، در مجموعه مختلف نازل ها، بر اساس سرعت اقتصادی تعیین می شود. سرعت اقتصادی به طور کلی بین 1 تا 1.8 متر بر ثانیه ثبت شده است.
  • قطر آن قسمت از لوله‌کشی که نازل‌ها را در خود جای می‌دهند به طراحی مورد نیاز برای جت‌های آب بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر هدف این است که جت‌های آب همه به یک ارتفاع برسند، قطر مناسب باید محاسبه شود. افت head در هر بخش از لوله کشی به طوری باشد که فشار در پایه هر نازل متوالی، تفاوت قابل توجهی نداشته باشد.

4-نکات مهم در طراحی صدا برای آبنما موزیکال

انتخاب و نحوه پخش صدا برای آبنما موزیکال یکی از اصول طراحی آبنما است. این قابلیت به این بستگی دارد که منطقه اطراف فواره ها چه کاربری داشته باشد.

برای برخی از فواره‌های فضای باز، جریان آرام و ملایم آب، یا صدای آرامش بخش، تداعی گر احساسات خوشایند، به آرام کردن افراد کمک می‌کند و آنها را ترغیب می نماید که چند لحظه ای بایستند و تامل کنند! به این ترتیب، به این ویژگی با اشتیاق بیشتر نگاه می کنند.

از سوی دیگر، سقوط فواره های آب در آبنما موزیکال به عنوان تجهیزات آبنما ، به دلیل ظاهر بصری باشکوه و تاثیر صدایی که تولید می کنند، توجه مردم را به خود جلب می سازند. در محوطه های سرپوشیده، لابی ساختمان های اداری و هتل ها، صدای آب آبنمای ریتمیک را می توان نوعی ملودی دانست که می تواند لحظات زندگی را تحسین برانگیزتر سازد.

اصول طراحی آبنما

اصول طراحی آبنما

5-نکات مهم در طراحی نورپردازی و موسیقی آبنما

استفاده از نور و موسیقی می تواند به برجسته کردن جلوه های بصری آبنما کمک کند. سیستم های روشنایی برای آبنماها عموماً شامل موارد زیر است: چراغ ها، فیلترهای رنگی، سیستم های بست چراغ ها و فیلترها، سیم کشی و تابلوی کنترل.

آخرین نسل سیستم نورپردازی بیرونی و زیر آبی برای انواع آبنماها شامل لامپ ال ای دی، فیبر نوری و پرتوهای لیزر است. استفاده از فواره های رقصان یا فواره های موزیکال، با طراحی های رقصنده که ترکیبی از آب، موسیقی و رنگ است، نوعی خلاقیت در اصول طراحی آبنما در سال 2024 محسوب می شود. توجه داشته باشید که سرعت جریان آب فواره ها را پایین تر تنظیم کنید تا از ایجاد آسیب یا مزاحمت برای افراد، به ویژه کودکان جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: نمونه کار آبنمای کف خشک + استعلام قیمت روز

جمع بندی و نتیجه گیری

به طور خلاصه، اصول طراحی آبنما باید با توجه به نیازهای واقعی یک مکان اجرا شود. نباید ناآگاهانه و کورکورانه، فقط در جلوه های بصری و ظاهر آبنماها غرق شوید و از کاربرد واقعی این سازه ها منحرف شوید!

انواع آبنما هوشمند، آبنما ریتمیک و آبنما موزیکال، همگی باید به طور منطقی طرح ریزی شوند و باید عوامل مختلف را به طور جامع در نظر گرفت. در فرآیند طراحی آبنما اصفهان، باید مسائل زیست محیطی را در نظر بگیرد، بر حفظ انرژی و حفاظت از محیط زیست تمرکز کنید و بازیابی آب را به حداکثر برسانید. مدیریت بودجه مالی و هزینه های نگهداری ماهانه کل آبنما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *