نقش آبنما در شهر

نقش آبنما در شهر

امروزه آبنماها در هر شکل و ابعادی در مکان های عمومی مثل پارک ها ، مراکز خرید ، جلوی ساختمان های دولتی و اداری و کارخانه های صنعتی و اقامتگاه های خصوصی و داخل آن ، یافت می شوند.این آبنما بطور کلی برای ایجاد جلوه ای دلپذیر و رضایت بخش و جلب توجه ، طراحی و نصب میشوند.

آبنماها توسط انسان ساخته میشوند و این نشان دهنده یک تلاش آگاهانه برای استفاده از آب برای ایجاد یک اثر دیداری و شنیدنی دلپذیر است.

آبنماها علاوه بر زیبایی که به محیط اطراف خود می بخشند ، استفاده از آنها به خصوص در محیط شهر مزیت های زیاد دیگری دارد. با توجه به نقش آبنما در شهر، شما می توانید امروزه سبک های مختلف آبنما را در فضای شهری مشاهده کنید.

برای کاهش سر و صداهای موجود در سطح شهر ، از آبنما ها استفاده می شود. صدای پاشیدن ، جاری شدن یا آب در حال حرکت ، می تواند صداهای آزار دهنده در شهر را پوشش دهد.فردی که در یک پارک ، در کنار یک آبنما نشسته است ، به جای شنیدن صداهای شهر ، صداهای آب را می شنود.اگرچه کاهش نویز کاربرد عملی یک آبنما موزیکال است ، اما نتیجه مطلوب ایجاد محیطی دلپذیرتر است. نقش آبنما در شهر برای یک هدف زیبایی شناختی نیز تاثیرگذار است.

مزیت استفاده از آبنما

از آبنماها برای خنک تر کردن منطقه نیز استفاده می شود.آبنماهایی که آب را به هوا می پاشند ، محیط اطراف را بطور موثری خنک میکنند.بنابراین آبنماها در هوای گرم تابستان میتوانند برای خنک تر شدن هوا در پارک ها و سایر مناطق شهری استفاده شوند.

البته پتانسیل یک آبنما برای خنک کردن یک منطقه به شرایط محیط بستگی دارد.به عنوان مثال آبنمایی که در معرض گرمای شدید خورشید قرار گرفته است کارایی زیادی نخواهد داشت ، اما آبنمایی که در یک محیط محصور و سطوح سایه دار نصب شده است ، سرمایش بهتری را ارائه میدهند.به عنوان مثال آبنماهایی که در ضلع شمالی ساختمان ها و دیوارها و یا زیر سایه درختان نصب شده اند ، از نور آفتاب در پناه هستند و کارایی آنها برای خنک تر شدن هوا بیشتر خواهد بود.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ، در کنار ارائه اهداف عملی ، آبنماها مزایای زیبایی شناختی نیز به همراه دارند.تمام فواره ها ، حتی آنهایی که برای استفاده خاص طراحی شده اند ، عموماً از نظر زیبایی شناختی خوشایند هستند.برای خنک کردن هوا یا کاهش سر و صدا ، آب باید حرکت کند و آب در حال حرکت جذابیت خاصی پیدا میکند.در واقع آب ، همه انسان ها را مجذوب خود می کندو حتی به انسان آرامش می بخشد.

آبنما موزیکال اصفهان

یکی از آبنماهای پرطرفدار امروزی آبنما موزیکال اصفهان است که بیشتر برای سرگرمی مردم در مناطق مختلف شهر ایجاد شده است.اجرای آبنما موزیکال می تواند مردم را به ماندن و لذت بردن از هنر آب جلب کند.در این نوع آبنما ها از نور ، صدا و حرکت ریتمیک آب برای جلب توجه مردم استفاده میشود.آبنما موزیکال بر اساس موسیقی ساخته شده است تا ستون آب را کنترل کند و ستون آب را با موسیقی هماهنگ کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *