آبنما هوشمند

نحوه صحیح نورپردازی در آبنما های موزیکال

نحوه صحیح نورپردازی در آبنما های موزیکال

آبنما های موزیکال جزو آبنما های هوشمند هستند و به آن ها آبنمای ریتمیک هم می‌گویند. نحوه کار آبنمای موزیکال همانطور که از اسمش مشخص است بازی با آب به وسیله موسیقی است. آبنما ها در گذشته شکل بسیار ساده ای داشتند و از لوله ای ساده تشکیل می شدند که فواره و جت آن قابل تغییر بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و طراحی آبنما موزیکال ، این صنعت وارد فاز جدیدی شد و حال ما شاهد بازی نور و موسیقی و آب هستیم. آبنما های جدید به شکلی هستند که با انواع پروژکتور ها و نور ها می شود آن ها را نورپردازی کرد. این نورپردازی ها را میشود با رنگ های مختلف انجام داد که جلوه ای بسیار زیبا دارد.

در این مقاله می خواهیم شما را به طور کامل با نورپردازی آبنما های موزیکال آشنا کنیم و نکات جالب و قابل توجهی راجع به آن ها یاد بگیریم. پس از شما می خواهم مرا تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

انتخاب پروژکتور مناسب آبنما

نورپردازی آبنما ها می تواند جلوه ای شگفت انگیز به محیط استخر ها و آبشار ها بدهد و آبشار ها و صخره های مصنوعی را به زیبایی هرچه تمام تر زینت دهد. برای نورپردازی آبنما های موزیکال اکثراً از پروژکتور های ال ای دی استفاده می کنند و نسبت به دیزاین محیط ، طیف رنگی استخر و نور آبنما رنگ آن را انتخاب می کنند.

پروژکتور های مناسب برای آبنما چون در آب نصب می شوند باید بین 12 یا 24 ولت باشند تا خطری شما را تهدید نکند. هرگز از پروژکتور های 220 ولت برای نصب در آب استفاده نکنید و فریب ارزان بودن آن ها را نخورید چون با این کار جان خود و اطرافیانتان را تهدید می کنید. این ولتاژ برق برای وصل در آب کشنده است اما ولتاژ 12 و 24 ولتاژ کمی است و مناسب ترین ولتاژ برای استفاده در آب نماها می باشد که آسیبی به افراد نمی‌زند.

نکات مهم در مورد چراغ های آبنما

برد های الکترونیکی چراغ های ال ای دی اکثراً از جنس آلومینیوم تولید می شوند و روش کارشان به شکلی است که باید حرارت را از چیپ های ال ای دی بگیرند و به بدنه چراغ انتقال دهند. در برد های الکترونیکی بهتر است از خمیر سیلیکون روی بدنه چراغ استفاده شود و ضخامت بردهای الکترونیکی باید کمتر از 6.1 میلی متر باشد.

چراغ های همه آبنما ها لنزهایی دارند که زاویه تابش آن ها توان های مختلفی دارد و زاویه تابش این لامپ ها بر اساس جهت و نوع پاشیدن آب تنظیم می شود و در هر نوع آبنما با دیگری متفاوت است. مثلاً در آبنما هایی که به شکل پرتابی هستند از لنز های بسته و آبنما های حجمی که پهنای زیاد دارند از لنز هایی با زاویه باز استفاده میکنند. چون نورپردازی آبنما باید تمام استخر یا محیط موردنظر را روشن کند.

چراغ های آبنما باید بدنه پرقدرت و مستحکمی داشته باشند به همین دلیل بدنه این چراغ های ال ای دی را از آلومینیوم ، چدن ، استیل ، پلاستیک یا برنجی می سازند که چراغ های با قاب آلومینیومی حرارت را به سرعت جذب می کند و به همان سرعت هم دفع می کنند؛ به همین دلیل برای آبنما های بیرون از آب مناسب هستند. قاب های آهنی و چدنی نیز از آلومینیومی بهتر هستند چون هم هزینه کمتر دارند و هم در برابر اکسید شدن مقاومت دارند و معمولاً این قاب ها را با رزین اپوکسی می پوشانند. قاب های برنجی و برنزی حرارت را به خوبی انتقال میدهند و در برابر ضربه مقاوم هستند و برای استفاده در آب های شیرین انتخاب مناسبی هستند چون در آب نمک و اسیدی اکسید می شوند. اما قاب های استیل هم در آب شیرین هم شور و نمکی مقاوم هستند و برای انتقال حرارت و فشار هم بسیار مناسب هستند پس به طور کلی قاب های استیل بهترین انتخاب برای چراغ آبنما ها می باشند.

نحوه صحیح نورپردازی در آبنما های موزیکال

نکات نصب صحیح چراغ های آبنما

چراغ های آبنما علاوه بر، داشتن قاب مناسب باید در جای مناسبی هم نصب شوند تا بهترین نوردهی را داشته باشند که در ادامه جای مناسب آن ها را ذکر می کنیم.

یکی از نکاتی که در نصب آبنما ها باید مد نظر داشته باشیم میزان فاصله از منبع نور در نازل های آبنما هاست. یعنی فاصله منبع نور به نازل هرچه نزدیکتر باشد نورپردازی با کیفیت تر است. به همین دلیل چراغ های دور نازلی را تولید کردند که نور کافی را برای زیباتر شدن آبنماها فراهم کنند.

در آبنما های موزیکال سیستم های مخصوص برنامه ریزی، رنگ چراغ ها را تنظیم می کنند تا هماهنگ با موسیقی نورپردازی انجام شود. نکته دیگری که در آبنما ها مهم است خنک شدن چراغ های آبنما است. در آبنما ها باید حرارت تولید شده پایین بیاید به همین دلیل چراغ های ال ای دی باید جوری نصب شوند که آب روی آن ها بریزد و خنک شوند و به طوری نباشند که در محفظه‌ای محبوس شوند. سرهم بندی کابل های ال ای دی هم باید به 4 روش: کانکتور ، دستی آپارات ، رزینی و جعبه تقسیم انجام شود.

مدل قرارگیری چراغ ها نیز باید در جایی باشد که بهترین نوردهی را داشته باشد و بهترین راه این است که چراغ ها در فاصله 10 سانتی متری از آب و داخل آب نصب شوند تا نوردهی ایده آلی داشته باشند و نور شان نیز شکسته و منحرف نشود.

5 نکته ی مهم در نورپردازی آبنما های موزیکال

– اولین نکته مهمی که در نحوه صحیح نورپردازی در آبنما های موزیکال حائز اهمیت است این است که شما باید در نورپردازی احساس ایجاد کنید و این کار به گونه ای باشد که باعث ایجاد احساس آرامش شود.

– نکته دیگر در نورپردازی آبنما استفاده از نور کافی است چون چراغ هایی که در آب نصب می شوند از شدت نور کم می کنند و باید در کنار آن حتما از چراغ های بیرون از آب هم استفاده کنید تا از نور بیشتری بهره‌مند شوید.

– نکته دیگری که باید به آن توجه کرد تجربه کسب کردن است چون شما با یکبار نورپردازی آبنما نمی توانید این نسخه را برای همه آبنما ها بپیچید و لازم است برای هر آبنما شکلی خاص که مناسب آن است را انتخاب کنید و مدل های مختلف را امتحان کنید تا بهترین مدل که مناسب با محیط است را به دست بیاورید.

– نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که باید به موجودات زنده داخل آب هم در هنگام نورپردازی توجه کنید و باید حواستان باشد که چراغ های زیاد در آبی که آبزیان در آن هستند باعث بالا رفتن دمای آب می‌شود و ممکن است جانشان را به خطر بیندازد.

– نکته آخر که باید به آن اهمیت دهید تعمیر به موقع و نگهداری صحیح از نورپردازی آبنما است. و بهتر است که نورپردازی و چراغ های محوطه آبنما ها هر شش ماه یکبار تعمیر و چک شود تا مشکلی نداشته باشد و اگر نیاز به تعویض قطعه یا تعمیر داشته باشد مراقبت به خوبی انجام گیرد.

نحوه صحیح نورپردازی در آبنما های موزیکال

سخن آخر

این مقاله تمام نکات و اطلاعات مهمی که نحوه صحیح نورپردازی در آبنما های موزیکال لازم است بدانید را ذکر کردیم. اگر شما قصد نصب و خرید فواره و انواع آبنما ها را دارید من شرکت آب و آسمان پارسه، طراح و مجری آبنما مدرن، را به شما معرفی می کنم که با سابقه و تجربه بسیار ، جدید ترین تکنولوژی در رابطه با آبنما ها را به شما ارائه میکنند تا نمایی دلنشین و جذاب داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *