فواره ها

فواره ها – هدر رفتن آب یا آثار هنری ؟

فواره ها – هدر رفتن آب یا آثار هنری ؟

آب و زیبایی شناسی

آبنماهای تزئینی از ویژگی های معماری رایج در جنوب غربی هستند که در میدان های عمومی، مراکز خرید، روبروی ساختمان های دولتی و اداری و گیاهان صنعتی و در داخل و خارج از خانه های خصوصی یافت می شوند. آبنماها در هر شکل و اندازه ای توسط شرکت های مجری آبنما ساخته میشوند  که آب های آنها به طور متنوعی نمایش داده می شود، از یک قطره کوچک تا یک جریان آبشار به یک آبفشان درخشان.

کسانی که صرفه جویی در مصرف آب شدیدا معتقد هستند ممکن است نسبت با وجود آبنماها موافق نباشند. به ما آموخته اند که همه موارد استفاده از آب برابر نیستند و بعضی از آنها ارزش بیشتری دارند. بدیهی است آب آشامیدنی که یک منبع آب ضروری است و در  شستن پیاده روها و بزرگراه ها استفاده نمی شود.

در سلسله مراتب استفاده از آب، از ضروری تا غیرعادی، چگونه باید آب مورد استفاده در یک آبنمای تزئینی طبقه بندی شود؟
این سوال پیامدهای جالبی دارد. در نگاه اول مسئله منابع آب مطرح شده است. آبنماهای تزئینی مصرف کنندگان آب هستند. احکام مربوط به صرفه جویی در مصرف آب که به موجب آن زندگی می کنیم، از یک حسابداری دقیق درباره استفاده از آب تأکید می کند.

بنابراین فواره ها یک موضوع معتبر برای بحث و بررسی هستند تا تعیین کنند آیا استفاده از آنها در یک محیط بیابانی مناسب است. چشمه ها اغلب انتقاداتی را به عنوان نمونه هایی از هدر رفتن آب به خود جلب کرده اند.

چشمه ها مسئله دیگری فراتر از تأمین و تقاضای آب و برای استفاده زیبایی از آب را مطرح می کنند. قطعا یک چشمه برای ایجاد جلوه ای دلپذیر و جلب توجه طراحی و نصب شده است. آب موجود در یک آبنمای تزئینی برای نوشیدن، آبیاری چشم انداز، پاکسازی، جریان آب، حفظ گونه های ماهی در معرض خطر یا گرگرفتگی مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای استفاده در هرگونه فرآیند تولید و کشاورزی یا حل و فصل اختلافات آب در دسترس نیست.

بحث آبنماهای تزئینی شامل سایر موضوعات غیر سنتی آب نیز می شود. مانند ملاحظات تاریخی و فرهنگی. سرانجام، بحث در مورد چشمه های آب کامل نخواهد بود تا زمانی که به این سوال اجتناب ناپذیر پرداخته شود: چه رابطه ای بین این استفاده عمدتا غیرفعال از مدیریت منابع آب و سیاست های عمومی وجود دارد؟

 

فواره ها

 

فواره ها مزایای عملی دارند

قبل از بحث درباره زیبایی شناسی آبنماها و استفاده از آب آن ها، شاید تصدیق کند که آبنماها نیز اهداف عملی دارند. تصدیق زود هنگام این کاربردها ممکن است اضطراب کسانی را که در موضوعی که به صرفه جویی در آب اختصاص دارد، برطرف کند.

آبنماها خدمات مفیدی را در تبلیغات ارائه می دهند. یک آبنما توجه شما را به عنوان یک نشانه نئون چشم نواز را جلب می کند. از این نوع آبنماها اغلب برای جلب توجه به پیشرفت های مسکونی استفاده می شود. Fountain Hills که اغلب مورد انتقاد قرار می گیرد، نمونه بارز آن است.

از آبنماها همچنین برای کاهش صدا استفاده می شود. صداهای پاشش، جاری شدن یا حرکت دادن آب می توانند صداهای آزار دهنده را مخفی کنند. شخصی که در کنار یک چشمه در پارک یا حیاط نشسته است، بیش از آنکه صداهای آزاهنده ی وسایل نقلیه ی شهر مورد توجهش قرار گیرد، صدای آرامش بخش آب را می شنود.

اگرچه کاهش سر و صدا یک کاربرد عملی یک آبنما است، اما نتیجه مطلوب ایجاد یک محیط دلپذیرتر است و بنابراین یک هدف زیبایی شناختی نیز ارائه می شود.

بعضی اوقات فواره ها به طور خاص برای کاهش سر و صدا طراحی و نصب می شوند. توانایی یک آبنما برای پوشاندن سر و صدا با بلند بودن صدای آب آن متناسب است. یک فواره با جریان فشار بالا که از ارتفاع قابل توجهی به داخل استخر یا روی یک سطح سخت می افتد، صداهای شگفت آوری از آب ایجاد می کند. اینها می توانند صداهای نسبتاً زیاد و شلوغی جمعیت را پنهان کنند.

فواید زیبایی شناختی فواره ها

در کنار ارائه اهداف عملی، آبنماها مزایای زیبایی نیز دارند. تمام آبنماها، حتی آنهایی که برای استفاده خاصی طراحی شده اند، به طور کلی از نظر زیبایی شناختی جذاب هستند. برای خنک کردن هوا یا کاهش سر و صدا، آب باید حرکت کند و آب متحرک باعث افزایش جذابیت محیط می شود. بنابراین زیبایی شناسی تقریباً در همه چشمه ها در نظر گرفته شده است.

آب بازی در آبنماها زمینه شادی و نشاط هر روزه افراد را فراهم می کند و فرصتی را برای انسان ایجاد می کند تا از قدرت و جذابیت آب قدردانی کند. چشمه ها به ویژه به مردم شهر نشین که بسیار دور از منابع طبیعی آب هستند اجازه می دهد از آب روان لذت ببرند.

ساخت یک آبنمای موزیکال در پارک ها نیز می تواند زیبایی شهر را دو چندان کند و صدای گوش نواز موسیقی به همراه رقص آب چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

 

فواره ها

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *